Ratkaisukeskeinen terapia on lyhytkestoista terapeuttista keskusteluapua, joka auttaa sinua selventämään mielessä pyörivää ongelmien vyyhtiä. Keskustelut auttavat luomaan mielekästä ja arvokasta tulevaisuutta, sekä kehittämään yksityiskohtaiset ja konkreettiset keinot hyvän oman elämän saavuttamiseksi.

Hastavien kokemusten, ajatusten ja tunteiden, sekä omien voimavarojen tarkastelu hyväksyvässä ja lämpimässä ilmapiirissä on armollinen ja mukava tapa tutustua paremmin omaan itseen. Huumori ja asioiden uudelleenmäärittely ovat tärkeä osa ratkaisukeskeisyyttä tuoden usein helpottavaa keveyttä vaikeisiinkin asioihin.

Terapiassa asioiden käsittelyn pääpaino kohdistuu koettujen haasteiden läpikäynnin jälkeen nykyhetkeen, sekä tulevaisuuteen. Tarkoituksena on käydä kiinni niihin ongelmallisiin asioihin, joiden kanssa tällä hetkellä painit ja kehittää avuksesi uusia toimivia ratkaisukeinoja.

Tarkoituksena ja tavoitteena on, että lähdet jokaisesta terapiatapaamisesta voimautuneella, sekä keveämmällä ja paremmalla mielellä,  kuin tulit. Tämä toteutuukin yleensä hyvin usein.

Mindfulness harjoitukset

Terapiaan voidaan sisällyttää asiakkaan halutessa (ei lisämaksua) Mindfulness harjoituksia, joita tehdään ohjatusti terapian yhteydessä. Asiakas saa harjoitukset nauhoituksina mukaansa, jonka avulla harjoittelua voi jatkaa myös kotona.

Mindfulness on tutkitusti hyvin vaikuttava menetelmä esimerkiksi masennuksen hoitoon, ahdistuksen hallintaan ja mielialan säätelyyn. Mindfulness kehittää mm. psyko-fyysistä terveyttä, paineidensietokykyä, sekä mielialojen ja vireystilan säätelyä.

Seksuaalineuvonta

Seksuaalineuvojana kuuntelen ja autan sinua myös seksuaalisuuteen liittyvissä haasteissa ja kysymyksissä.

Milloin voi tai kannattaa tulla terapiaan?

Mikä tahansa asia, jonka ihminen kokee itselleen hyvin haastavaksi tai vaikeaksi yksin ratkaista, on tarpeeksi hyvä syy tulla terapiaan. Jokaisella on oikeus saada ammattilaisen apua kohdatessaan ongelmia ja haasteita, eikä vain haaveilla avusta.

Terapiaantulosyitä voivat olla esimerkiksi:

  • kokemukset henkisestä väkivallasta tai narsismista lähisuhteissa
  • parisuhdeongelmat / ihmissuhdeongelmat / perheen sisäiset ongelmat
  • itsetunto-ogelmat
  • ahdistus
  • masennus
  • uupumus
  • vaikeat stressioireet
  • uniongelmat

Terapian kesto

Terapian kesto sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa.

Ensimmäisen keskustelukerran  jälkeen saadaan usein jo tunne siitä, tuntuuko keskustelu hyvältä ja toimiiko yhteistyö. Yleensä asiakkaideni terapia on kestänyt 1-10 terapiakertaa, pidempiäkin terapiasuhteita on. Joskus yksikin kerta voi riittää avunsaamiseen.

Terapian vaikuttavuus

Tutkimusten mukaan 80% terapian vaikuttavuudesta perustuu asiakkaan ja terapeutin väliseen hyvään, sekä luottamukselliseen vuorovaikutussuhteeseen. Menetelmien ja eri psykoterapiasuuntauksien osuus terapian vaikuttavuudesta on 20%.

Suosittelenkin luottamaan heti ensimmäisellä terapiakerralla siihen, miltä sinusta tuntuu jutella terapeutille, jonka kanssa olet keskustellut.

Kirjauskäytännöt

Kaikki keskustelut ja kirjaukset ovat luottamuksellisia ja terapeuttia sitoo laissa säädetty vaitiolovelvollisuus.

Terapiakeskusteluista ei tehdä kirjauksia sähköisiin asiakastietorekistereihin. Käsin tehdyt kirjaukset säilytetään lukitussa arkistossa sen aikaa, kun terapiayhteistyö kestää. Terapiayhteistyön päädyttyä käynneistä tehdään yhteenveto, jonka asiakas saa halutessa itselle, muut kirjaukset hävitetään.

Ajanvaraus

Käytössäni on nettiajanvarauskalenteri, josta voit katsoa ja varata sopivia aikoja helposti ja nopeasti.

Varaa aika täältä!

Jos et löydä sopivaa aikaa tai jos sinulla on kysyttävää,  lähetä minulle viestiä:

jenni@kiviniemi.fi

Pyrin vastaamaan sinulle kahden vuorokauden sisällä.

Vastaanotto:

Kutomopark, Kutomotie 16, 00380 Helsinki

Lämpimästi tervetuloa!